Wat een beleving, Amare bezoeken, het Residentie Orkest zien en horen, collega Coen een workshop zien geven en een school met leerlingen ontmoeten. In één woord prachtig.

Het begint allemaal met het gebouw Amare. Dat alleen al zien is een lust voor het oog. Je komt ogen te kort. Met een roltrap, niet één maar meerdere, kom je op de afdeling waar het Residentie Orkest gehuisvest is. Zoals bekend zitten in Amare ook het Nederlands Dans Theater en het Conservatorium. Het straalt allure uit. De crème de la crème danst en maakt muziek hier.

De leerlingen van groep 6 worden opgevangen door Coen van KOO en een collega van het Residentie Orkest. Ze worden met de roltrappen naar boven geleid en gaan vervolgens naar een educatie lokaal.

Hier worden ze door een musicus van het RO (Residentie Orkest) welkom geheten. Dit keer was het Iteke, een altvioliste van het orkest. Zij vertelt in het kort wat ze doet. Ze speelt voor de leerlingen en vertelt waarom ze voor dit instrument gekozen heeft. Ze vraagt ook aan de leerlingen wat het verschil is tussen een viool en een altviool. Hierna krijgen de leerlingen van Coen opdrachten mee wanneer ze naar de repetitie gaan luisteren en kijken:

1. Wees zo stil mogelijk.

2. Welke instrumenten zie je allemaal?

3. Zie je Iteke in het orkest?

4. Wat voel je bij de muziek?

5. wat valt je op bij de dirigent?

Daarna neemt de hele klas plaats in de concertzaal om naar de repetitie te luisteren. Het is werkelijk prachtig het orkest te horen spelen. Ze zijn echt aan het repeteren waarbij er van tijd tot tijd gestopt om een stukje opnieuw te spelen. Dit keer was het stuk van Bruckner symfonie nr 9.

Na het kijken en luisteren komen de leerlingen weer terug in het educatie lokaal en worden de opdrachten besproken.

Hierna volgt een workshop die door Coen gegeven wordt. Hij heeft een superleuke opdracht: De Kwik Kwek en Kwak methode. De groep wordt in drieën gedeeld. Iedere groep krijgt een blad waarop de cijfers 1 tm 8 staan. Het is een vocale oefening: alleen de vetgedrukte cijfers mogen hardop worden uitgesproken. Bij elke groep zijn andere cijfers vetgedrukt, maar bij elkaar wordt de hele reeks hoorbaar. Net als bij een orkest waarbij alle afzonderlijke partijen tezamen het geheel vormen.  

Onder de bezielende leiding van Coen wordt eerst geoefend. Coen speelt voor even de dirigent en de kinderen zijn het orkest. Alle drie de groepen oefenen eerst afzonderlijk en daarna samen. Het gaat steeds een stapje verder. In deze oefening kun je met ook met tempo en volume spelen. De bedoeling is dat de leerlingen een beeld krijgen hoe het in het orkest werkt en natuurlijk hoe de dirigent te werk gaat.

Het is een simpele methode die o zo effectief is! De leerlingen mogen zelf ook als dirigent voor de groep staan en het tempo aangeven of de leerlingen harder of zachter laten zingen. Fantastisch leuk dit te zien. Na dit alles krijgen de leerlingen de ruimte om vragen te stellen. Een vraag aan Coen was, hoe lang hij al klarinet speelt? Of zit er ook een drummer in het Orkest?

Kortom, ik vind dat iedere collega van KOO dit zou moeten zien.

Wilma

KOO werkt sinds 2005 met het Residentie Orkest samen in het project: Ontdek het Orkest.