WAT IS KOOlab?

KOOlab is de omgeving waarin jij kan groeien als kunstvakdocent. Je kunt je expertise uitbreiden, nieuwe doelgroepen verkennen en samenwerkingen starten. Je krijgt tijd, ruimte en middelen om jouw idee, een idee van KOO of een idee van een samenwerkend partner te onderzoeken en te ontwikkelen.

Of het nu gaat om het ontwerpen van lesprogramma’s voor speciale doelgroepen zoals ouderen met dementie of het speciaal onderwijs, of het uitbreiden van jouw kennis omdat je nu eenmaal nieuwsgierig bent naar andere kunstdisciplines of vakgebieden. KOO heeft het netwerk en biedt jou de ondersteuning op inhoudelijk, organisatorisch en zakelijk gebied om jouw idee te verwezenlijken. 

Bekijk alle eerdere projecten

WAAROM MEEDOEN?

Bij KOOlab is ruimte voor het experiment! Het sluit daarmee aan op onze missie ‘Kunstonderwijs, daar waar het niet vanzelf gaat’

  • Vergoeding voor onderzoeksuren
    Bij KOOlab draait het om onderzoek en ontwikkeluren. Daar staat een eerlijke vergoeding tegenover, conform ons lestarief dat meebeweegt met de Fair Practice Code.
  • Professionele ondersteuning
    Daar waar jouw kennis en expertise ophoudt, staat het team van KOO en samenwerkend partners klaar locaties binnen ons netwerk te regelen waar je bijvoorbeeld pilots kan draaien.
  • Intellectueel eigendom
    Bij KOOlab willen we dat jij als kunstvakdocent de erkenning en waardering krijgt voor jouw creatieve inzet. Ofwel het beschermen van jouw idee of het gezamenlijk idee om te voorkomen dat anderen het ontwikkelde materiaal kunnen gebruiken. Om die reden worden afspraken met betrekking tot eigenaarschap, met een passende vergoeding, vastgelegd in een overeenkomst.
  • Verkoop van het concept
    Van idee naar product of format tot verkoop. Met elkaar bespreken we hoe jouw idee of het gezamenlijk ontwikkelde idee op de markt gebracht kan worden binnen de verkoopkanalen van KOO.

Als kunstvakdocent ben jij nu aan zet, wij staan voor je klaar!

KOOLAB IN 7 STAPPEN

Stap 1: Dien je idee in

Stap 2: Binnen 14 dagen ontvang je reactie

Stap 3: Kennismaking met Krista te Brake, projectleider KOOlab

Stap 4: Concretiseren van het idee

Stap 5: Afspraken vastleggen in een overeenkomst

Stap 6: Start onderzoek en ontwikkeling

Stap 7: Afronding en verkoop afspraken

KOOlab PROJECTEN

INTERDISCIPLINAIR KUNSTONDERWIJS IN HET PO

Interdisciplinair werken is meer procesgericht dan resultaatgericht en leidt tot verrassende resultaten.

Walther Eichler

LEES MEER

MUSEUMPLEIN VAN DINGEN

Het Museumplein van dingen is een doorlopende tentoonstelling van voorwerpen die kinderen zelf op het schoolplein gevonden hebben.

Judith Hofland

Lees meer

MUZIEKSTIJLEN

Er zijn zoveel soorten muziek, elke stijl zegt iets over cultuur, het tijdperk en het doet ook iets met je gevoel. De lessenserie Muziekstijlen verbreed je blik.

Marieke voor de Wind

Lees meer

RAP VOOR Z’N RAAP

In Rap voor z’n Raap werken leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs aan een kunstmanifestatie die bestaat uit muziek, film en beeldende kunst. 

Siggi Florentina – Coach F

Lees meer

BRIEVENBUSKUNST

Brievenbuskunst maakt een intergenerationele verbinding tussen leerlingen uit het basisonderwijs en senioren.

Sarah Kos

Lees meer

Wrecked this loneliness

Wrecked this loneliness is een handbook voor mentoren en trainers om groepen jongeren op een speelse en kunstzinnige manier te leren omgaan met gevoelens van eenzaamheid.

Karin Mol en Liesbeth Meussen

LEES MEER

Wat zie je als je echt kijkt

De lessenserie ‘Wat zie je als je echt kijkt’ staat in het teken van verbinding en het creëren van een fijne groepsdynamiek, waarin iedereen een stem heeft die ertoe doet. Deze lessenserie is gebouwd rondom een lied dat een waardevol thema aansnijdt; gezien willen worden.

Babette Zwinkels

LEES MEER

Reis door de kunst

In een reeks van 3 lessen maken de deelnemers een tijdreis door de Middeleeuwen, Renaissance en Romantiek. De deelnemers worden meegenomen in de tijd, door middel van beoefening van muziek en beeldende kunst.

Margreet Schuemie en Karen Zuidwijk

Lees meer

Lilith en de Windgong

Lilith en de Windgong is een interactieve zintuigelijke vertelling voor mensen met dementie en hun mantelzorgers (en verzorgenden).

Carmen van Haren en Neeltje Meerman

Lees meer

Ik heb een schaduw dus ik besta

‘Ik heb een schaduw dus ik besta’ is een reeks lessen en voorstellingen door middel van schaduwtheater. In de lessenreeks, verkennen leerlingen hun omgeving en identiteit

Joelle Bolleurs

lees meer

Claves

In deze lessenserie worden de leerlingen meegenomen naar de oorsprong van het instrument Clave, zowel muzikaal als in materiaal.

Imme Tonkes

lees meer

3D-ID

De lessenreeks ‘3D-ID’ stelt leerlingen in staat om hun identiteit uit te drukken door middel van 3D-objecten en streeft naar de ontwikkeling van kunstzinnige vaardigheden, bewustzijn van hergebruik van materialen en communicatieve vaardigheden.

Kathy Murillo

lees meer

Een vraag over KOOlab?

Logo KOO

KOO

Mijn KOO