Rap voor z’n Raap – Siggi Florentina
Het initiatief van een KOO-lab ligt meestal bij een docent, maar kan ook ontstaan omdat wij iets signaleren of wensen. Dat is het geval bij Rap voor z’n Raap, een rap-project dat al jaren draaide op verschillende speciaal (basis)onderwijs scholen in Den Haag.
Wij signaleerden dat Rap voor z’n Raap aan vernieuwing toe was en hebben Siggi Florentina gevraagd om hier mee aan de slag te gaan. We gaven Siggi een aantal richtlijnen, maar vooral veel ruimte voor haar eigen creatieve proces.
Siggi nam de Loading Dock Sessie die ze samen met Slagwerk Den Haag heeft gemaakt als uitgangspunt voor haar KOO-lab. Samen met ons heeft ze dit vertaald naar een veelzijdige lessenserie voor het speciaal onderwijs. De kern van (de oude) Rap voor z’n Raap is behouden, maar nu met meer eigenaarschap voor de kinderen en meer aandacht voor het proces.
Ben je benieuwd geworden naar Rap voor z’n Raap? Ga dan naar de pagina van het project door hier te klikken.
Deze foto’s zijn gemaakt tijdens één van de lessen van de reeks: de beat-les door het Haags Hiphop Centrum.
‘Wat is mijn muziekstijl?’ – Marieke voor de Wind
Scholen met kleine budgetten, het lerarentekort, corona en haar toekomstplan om op wereldreis te gaan waren voor Marieke inspiraties en de motivatie om digitale/hybride lessen te ontwikkelen. In opvolging van haar lessenserie ‘Dieren’ voor de groepen 1 tot en met 4 heeft Marieke ‘Muziekstijlen’ voor de groepen 5 tot en met 8 ontwikkeld in KOO-lab. Twaalf lessen van 30 minuten waarbij verschillende muziekstijlen van Rock tot Jazz en Latin voorbij komen. Met luistervoorbeelden, beeldmateriaal, gespeelde muziek en interactie door samen te zingen, verwerkingsopdrachten en een quiz.
Marieke: “Vanwege de verschillende stijlen die ik behandel, zal elk kind zich op een bepaald moment aangesproken voelen. Elke soort muziek past voor mij bij een ander gevoel, heeft een andere functie. Daarnaast verbreed je hun blik op welke muziek er allemaal te zien en te horen is. Natuurlijk is ieder mens anders en heeft zijn eigen voorkeuren. Ik neem de kinderen mee op ontdekkingstocht en laat ze hun eigen muziekstijl vinden.”
Onderzoek: Deze foto’s zijn gemaakt bij Marieke thuis en visualiseren haar onderzoeksproces tijdens het KOO-lab traject.