Over de opdracht

Leerlingen gaan een betekenisvolle scène uit een verhaal, film, boek, schilderij of beeldengroep opnieuw creëren met behulp van duurzame materialen in een eco-kunstbenadering.

De workshop begint met een verkennende fase waarin leerlingen een scène kiezen die hen inspireert. Deze scène kan variëren van een ontroerend moment uit een film tot een iconische compositie uit een schilderij.

Na het kiezen van de scène, gaan de leerlingen aan de slag met het verzamelen van duurzame materialen zoals restmaterialen papier/kunstof/textiel, draad/wol, ijzerdraad, en andere milieuvriendelijke opties. Daarnaast gebruiken ze kniptangen, scharen, hobby- en constructielijm, en plakband of ducttape voor het creëren van de attributen en decorelementen.

Met behulp van hun creatieve vaardigheden en de gegeven materialen, zullen de leerlingen de scène zorgvuldig nabootsen, waarbij ze de principes van eco-kunst volgen om milieuvriendelijke keuzes te maken en afval te minimaliseren.

Zodra de scène is voltooid, wordt het eindresultaat vastgelegd in een foto. Deze foto dient niet alleen als bewijs van hun creatieve werk, maar ook als een krachtig voorbeeld van hoe duurzame materialen en eco-kunstpraktijken kunnen worden toegepast in artistieke creaties.

Tijdens de workshop worden de leerlingen aangemoedigd om hun bewustzijn van duurzaamheid en milieubehoud te vergroten, terwijl ze tegelijkertijd hun verbeeldingskracht en artistieke vaardigheden ontwikkelen. Deze workshop illustreert de kracht van eco-kunst als een middel voor expressie en positieve verandering in onze wereld.

Aanbod ook beschikbaar voor speciaal onderwijs (SO & VSO). Gezien de behoefte aan maatwerk in het speciaal onderwijs, adviseren wij u contact op te nemen voor een gepersonaliseerd voorstel.

Benieuwd naar de mogelijkheden?