In het kunstonderwijs gaat het niet alleen om resultaat. Het gaat om verbeeldingskracht en grip krijgen op de wereld om je heen, we spreken ook wel over de kunstenaarsmindset. Tevens zijn kunstvakken bij uitstek geschikt voor een belangrijk leerdoel voor kinderen: samenwerken.

Een prachtig voorbeeld hiervan zien we in de masker opdracht van Joëlle Bolleurs op basisschool De Tweemaster. Joëlle geeft het hele schooljaar beeldend- en theaterles aan de onder- en middenbouw. Ze coördineert het eindproduct van een team van KOO-docenten (dans, theater, muziek en beeldend): een gezamenlijk filmpje/eindpresentatie.

In deze specifieke opdracht gaan kinderen van de middenbouw aan de slag gaan met het ontwerpen en maken van hun eigen masker. De kinderen komen hier niet alleen voor creatieve uitdagingen te staan, maar onderzoeken ook hun identiteit en leren technische vaardigheden door ontwerpen van 2D naar 3D te realiseren.

Een aarzelend begin

“Ik weet echt niet wat ik wil worden… Hoe mijn masker eruit moet zien,” zegt een leerling terwijl hij me aarzelend aankijkt. Hij heeft moeite met concentreren en lijkt overweldigd door de mogelijkheden.

Ik glimlach en stel een paar vragen om hem op weg te helpen: “Wat doe je graag? Wat eet je graag? Waar speel je graag mee?”
Na even nadenken komt het antwoord: “Ik houd wel van kaas. Dat lijkt me makkelijk.”
“Is dat écht wat je wilt?” vraag ik met een grijns.
“Eh… ja,” antwoordt hij voorzichtig.
“Oké,” zeg ik, “maar onthoud: je gaat hier wel een paar lessen aan werken.”
“Geen probleem,” zegt hij.

Magie in de klas

Dan gebeurt er iets onverwachts en magisch.
Een klasgenoot roept enthousiast: “Als jij kaas wordt, dan word ik een rat! Dan kan ik jou opeten!”
“En als jullie ratten worden,” zegt weer een andere klasgenoot, “dan word ik een kat!”

Ik lach en wijs naar hen. “Jongens, hier ontstaat een geweldig verhaal!”
Ineens is iedereen betrokken, enthousiast, en vol ideeën. Waar deze opdracht begon als een individuele activiteit, groeit het nu uit tot een gezamenlijke creatie waar de maskers als personages tot leven komen en een verhaal vertellen. Dit is precies waar creativiteit en samenwerking tot leven komen. Kinderen inspireren elkaar en werken samen om iets unieks te maken.

De kracht van kunstonderwijs

Kunstonderwijs biedt een veilige ruimte waar kinderen hun probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen, hun identiteit kunnen verkennen en kunnen werken aan technische vaardigheden. Dit verhaal is slechts een voorbeeld van hoe kunst bijdraagt aan zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en creativiteit.

Benieuwd naar wat KOO nog meer doet om kunstonderwijs te ondersteunen? Bekijk onze lessen & workshops of onze maatschappelijke projecten.