Krista te Brake Projectleider Interdisciplinair Kunstonderwijs
Als projectleider interdisciplinair kunstonderwijs richt ik mij voor een groot deel op onderwijsvernieuwing binnen KOO. Ik creëer een visie op interdisciplinair kunstonderwijs en ontwikkel een leerroute interdisciplinair. Dat doe ik in samenwerking met bevlogen kunstvakdocenten, scholen, culturele partners en kunstvakopleidingen.
Doorlopend ontwikkel ik leerplannen in samenwerking met scholen afgestemd op de visie, wensen en mogelijkheden binnen de scholen en begeleid ik kunstvakdocenten op inhoudelijk en organisatorisch niveau die (structureel) lesgeven op deze scholen in Den Haag.
Waarom ben je bij KOO gaan werken?
De afgelopen 15 jaar heb ik mij voor het grootste deel als zzp-er bewogen in kunstonderwijsland. Ik voelde mij thuis in innovatieve projecten in uiteenlopende (kunst)disciplines. Juist de wisselwerking tussen verschillende disciplines, de kruisbestuiving, grensvervaging met de focus op het proces is wat mij intrigeert. Een veranderende gezinssituatie heeft mij doen besluiten om iets meer rust te zoeken in mijn werkomgeving. Ik ben bij KOO gestart als vervangend projectleider theater. Vanaf week 1 voelde ik aansluiting met het team; ik zag kansen en voelde en kreeg de vrijheid om met mijn visie en achtergrond iets toe te voegen aan KOO. De functie projectleider interdisciplinair was geboren.
Wat vind je leuk/mooi aan je werk bij KOO?
Ontwikkelen, verbinden en vertalen, al deze aspecten komen terug in mijn werk. Intensieve uitwisseling met de kunstvakdocenten over lesinhouden, organisatorische vraagstukken, maar ook meedenken in persoonlijke groei spreken mij aan. Uitwisselingen met culturele partners en kunstvakopleidingen om te kijken hoe je elkaar kunt versterken is niet alleen voedend maar verbetert ook het aanbod in de breedste zin van het woord. Gesprekken met docenten(teams) op scholen om passende leerplannen te ontwikkelen is maatwerk en daarmee uitdagend. Leerlingen die groeien en bloeien dankzij kunstonderwijs is natuurlijk het grootste cadeau. Niet te vergeten mijn KOO-lega’s: een samensmelting van inhoudelijke en organisatorische experts met de blik op vooruit. En niet geheel onbelangrijk: er wordt een hoop gelachen…mijn dagelijkse drijfveer.
Waarom vind jij het werk dat KOO doet belangrijk?
Onbevangen, onbevooroordeeld en vol nieuwsgierigheid de wereld om je heen ontdekken. Voelen, proeven, luisteren, ruiken en zien. Onderzoeken, experimenteren en samenwerken door gebruik te maken van elkaars expertise. Kunst kan je raken, een glimlach bezorgen en niet te vergeten het verbindt. Juist waar regulier onderwijs stopt, gaat kunstonderwijs verder. Ik zie het ook niet als los onderdeel, maar als web dat alles met elkaar verbindt. Mijn hart ligt dan ook bij interdisciplinair kunstonderwijs. Voor mij betekent dat in de praktijk met een paar kaders starten en….loslaten. Het proces is voor mij het meest interessant, niet wetend wat de uitwerking wordt. Of zoals een van de kunstvakdocenten zegt: “De reis er naartoe is voor mij het meest interessant”.
Heb je gestudeerd? Zo ja, wat heb je gestudeerd? Of wat studeer je nu?
Ik heb Leisuremanagement gestudeerd in Breda, een opleiding met de focus op projectmanagement en veel commerciële organisaties als praktijkvoorbeelden. Ik volgde mijn eigen pad en zocht de non- profit organisaties op. Na mijn studie rolde ik van de ene uitdaging in de andere. Ik heb als productieleider, projectcoördinator en ontwikkelaar van kunstonderwijsprogramma’s veel gewerkt voor festivals, tentoonstellingen en andere (tijdelijke) culturele initiatieven in Nederland en daarbuiten. Het waren altijd projecten met een experimenteel karakter, van niets iets maken, in lege industriële ruimtes, omgebouwde SRV-wagens, projecten waarbij natuur, kunst en technologie elkaar kruisten tot mijn eigen programma ‘De Volmaakte Mislukking’. Nu ontwikkel ik een visie op interdisciplinair kunstonderwijs dat resulteert in een leerroute interdisciplinair. Ik krijg de vrijheid, het vertrouwen en neem dit dankbaar aan. Ik creëer van niets iets…
Waar houd je je buiten werk mee bezig?
‘Next Nature Network’, ‘Christiaan Zwanikken’, Beeldende Kunstmanifestatie ‘Ja Natuurlijk’. Voorbeelden van makers en plekken die mij het meest fascineren, want kunst, natuur en technologie komen hier samen. Oneindig veel mogelijkheden, absurdisme, vervagen van grenzen. Ik kan hierbij wegdromen. Wil ik mijn hoofd weer tot rust brengen dan ga ik naar buiten. Naar de zee, het bos en onze tuin. Ik zie, ruik, hoor, voel en proef. De natuur die stil lijkt te staan, maar eigenlijk constant in beweging is. Daar voel ik mij verwant mee.
Wat is jouw (creatieve) talent? En waar ben je ontzettend slecht in?
Mijn talent ligt toch wel in het verbinden en mensen enthousiasmeren om vanuit hun expertise mee te gaan. Ik prikkel graag, duw en trek een beetje en ‘peuter graag informatie los’ aldus een collega. En dat het liefst met een gulle lach, plezier hebben in dat wat je doet. Mijn valkuil is dat ik mij kan verliezen in de zorgvuldigheid waarmee ik alles wil oppakken, op zowel inhoudelijk als organisatorisch niveau. Het is de kunst om de juiste balans te vinden. Dan is het toch weer de natuur die mij een handje helpt…
Wat zou jij iemand anders kunnen leren?
Hoe je los kan komen uit je eigen denkpatroon en juist de wereld om je heen kunt gebruiken om tot fantastische ingevingen te komen. Dat brengt je weer verder en maakt je een blij mens.
Wat zou je graag zelf nog willen leren?
Ik denk dat ik nooit uitgeleerd raak, omdat ik altijd geboeid ben door de expertise van mens en natuur.