Rap voor z’n Raap - Maatschappelijke projecten

Tijdens Rap voor z’n Raap werken leerlingen in het speciaal (basis)onderwijs aan een kunstmanifestatie die bestaat uit muziek (rap en ritme), film en beeldende kunst. Tijdens het proces krijgen leerlingen de ruimte om hun eigen verhaal te vertellen en hun creativiteit te verwerken in een video. De lessenserie bestaat uit 10 tot 15 lessen met verschillende workshops. Voor elke school stellen we in overleg een eigen ‘arrangement’ samen dat past bij het niveau en de behoeftes van de leerlingen.

Het programma:

  • Beatworkshops
    Samen met een docent van het Haags Hiphop Centrum gaan de leerlingen op een speciaal paneel experimenteren met beats. De klas maakt een eigen beat die de basis vormt voor de kunstmanifestatie.
  • Rapworkshops
    Samen met een kunstdocent rap/spoken-word gaan de leerlingen een eigen raptekst schrijven op de beat die gemaakt is. Alles gebeurt stapsgewijs: Er wordt rustig kennisgemaakt met de groep en al spelenderwijs worden er zinnen/woorden/ideeën voor de tekst verzameld.
  • Kunstenaar in de Klas: Optreden HIIIT (Voorheen Slagwerk Den Haag) en Coach F
    Naast dat ze lesgeven zijn de betrokken docenten ook kunstenaars/makers. Ter inspiratie en verwondering geeft een slagwerker van HIIIT samen met Coach F een optreden in de klas.
  • Percussieworkshops
    Tijdens deze workshops door HIIIT krijgt de beat, die eerder is gemaakt, “reliëf” via slagwerk. Omdat HIIIT alledaagse voorwerpen als slaginstrumenten inzet, worden tijdens de workshop voornamelijk voorwerpen uit de klas/ van thuis gebruikt.
  • Geluidsopnames
    Tijdens een aantal van de workshops worden er professionele opnames gemaakt van de rap en de percussieritmes. Dit gebeurt op school, en wordt gedaan door en docent van het Haags Hiphop Centrum. Deze opnames worden later samengevoegd met de beat, en voilà: een toffe track is geboren.
  • Videoworkshops
    Om het verhaal visueel te ondersteunen en versterken maakt de klas een videoclip. Samen met een kunstdocent film bedenken de leerlingen een scenario die ze ook zelf uitvoeren.
    * Een alternatief op de videoworkshops is dat een filmmaker tijdens één bijeenkomst een documentairestijl video maakt die als videoclip gebruikt wordt.
  • Beeldend workshops
    Samen met een kunstdocent beeldend gaan de leerlingen aan de slag met het decor en/of props voor de videoclip.
  • Presentatie
    Tijdens een kunstmanifestatie op school worden de videoclips tentoongesteld. De precieze vorm gaat in overleg met de school.

Foto impressie

Deze foto’s zijn gemaakt op verschillende scholen voor speciaal (basis)onderwijs in Den Haag, tijdens verschillende soorten lessen. Zo zie je beelden uit de rapworkshop en de percussieworkshop.
© Foto’s door De Schaapjesfabriek

Structureel kunstonderwijs

Naast Lessen en Workshops organiseren wij ook structureel kunstonderwijs op scholen.

Benieuwd naar de mogelijkheden?