Ik ben op lesbezoek in Popradar voor het project Young Beats. Het is meivakantie en daardoor rustig in de gangen. Behalve in oefenruimte 1; daar klinkt een harde beat die de hele ruimte vult. Er zijn deze week twee deelnemers aanwezig, die samen met Siggi Florentina (kunstdocent rap/spoken-word) aan een eigen track werken.

Siggi gaat tijdens de sessie met één van de deelnemers intensief aan de slag. Hij heeft – sinds de vorige keer – thuis zijn tekst afgemaakt en probeert nu de juiste flow te vinden op de beat. Hij pakt de microfoon op en begint twijfelend aan zijn nummer. Siggi vertelt mij na de sessie dat deze deelnemer een paar weken geleden alleen passief meedeed. Als toeschouwer zat hij aan de zijlijn, met een notitieboekje vol gedachtes en gevoelens. Maar zijn stem laten horen dat durfde hij niet en een eigen nummer had hij nog nooit gemaakt.

Nu, een paar weken later, heeft hij structuur aangebracht in zijn notities en heeft hij een volwaardige track op papier gezet. Na de twijfelende start begint hij steeds meer gevoel bij de flow te krijgen en begint hij met meer zelfvertrouwen zijn nummer te performen. Siggi moedigt hem ondertussen aan: “Jij bent de baas over je eigen tune, niet twijfelen aan jezelf. Als het niet klopt qua flow dan hoor je me wel roepen tussendoor, maar je gaat niet twijfelen aan jezelf.”

Stapsgewijs nemen ze de hele track door, terwijl de beat de kleine oefenruimte blijft vullen. Af en toe nemen ze een stapje terug zodat hij een stuk tekst kan herschrijven, of de volgorde kan aanpassen. Tot hij helemaal tevreden is met zijn eigen track.

De deelnemers die meedoen aan Young Beats hebben allemaal hun eigen verhaal en kwetsbaarheid. Maar wat ze samenbrengt is hun openheid en bereidwilligheid. Voor de meeste deelnemers is het een grote stap om aan de sessies mee te doen. Ze vinden het spannend om hun stem te laten horen en voelen zich geen rapper (wat natuurlijk ook helemaal niet hoeft). Siggi voelt dit als docent heel goed aan. Ze creëert een veilige, laagdrempelige sfeer waardoor iedereen de ruimte ervaart om op diens eigen manier mee te doen.  

De zichtbare impact van kunstonderwijs op groepen waar het – zoals onze missie het mooi beschrijft – niet vanzelf gaat, maakt dat ik mijn werk bij KOO zo leuk vind. Bij Young Beats is die impact ook heel duidelijk zichtbaar. Na de rapsessie zag ik trotse, energieke deelnemers en, niet minder belangrijk; een trotse en dankbare kunstdocent.

 

Geschreven door Siske Zwiers
Projectleider Maatschappelijk Kunstonderwijs bij KOO


Young Beats is een rapproject voor mensen met psychische kwetsbaarheid. We organiseren dit project in samenwerking met stichting Anton Constandse en HollandSpoor Studios. Young Beats wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Den Haag.

Foto is gemaakt door de Schaapjesfabriek. Persoon op de foto is niet de deelnemer uit het verhaal.