Over de opdracht

In deze fascinerende lessenserie ‘Ik heb een schaduw dus ik besta’ worden leerlingen uitgenodigd om de magische wereld van schaduwtheater te ontdekken. De workshop begint met een boeiende introductie tot deze eeuwenoude kunstvorm, waarbij de verwondering en fascinatie voor licht en schaduw centraal staan.

Vervolgens duiken de leerlingen in een creatief proces waarin ze hun eigen omgeving en identiteit verkennen. Ze worden aangemoedigd om hun dromen, idealen en innerlijke kracht te onderzoeken en deze te vertalen naar een uniek ‘heldenpak’. Dit pak dient als middel om hun eigen schaduw aan te passen en zo een persoonlijk verhaal te vertellen.

Met begeleiding van de docent zullen de leerlingen experimenteren met verschillende technieken van schaduwtheater. Ze leren hoe ze licht en schaduw kunnen manipuleren om emoties over te brengen en verhalen te vertellen. Dit proces stimuleert niet alleen hun artistieke vaardigheden, maar ook hun vermogen tot zelfexpressie en reflectie.

Terwijl ze aan hun schaduwtheaterstukken werken, worden de leerlingen uitgedaagd om dieper na te denken over hun identiteit en hoe ze deze willen uitdrukken. Ze ontdekken hoe ze complexe emoties en gedachten kunnen vertalen naar visuele beelden, waardoor ze een nieuwe taal van zelfexpressie ontwikkelen.

Aan het einde van de lessenserie zullen de leerlingen trots zijn op hun eigen schaduwtheatercreaties en de persoonlijke groei die ze hebben doorgemaakt. Deze workshop biedt een ervaring waarin leerlingen niet alleen artistieke vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun zelfbewustzijn vergroten en leren hoe ze hun innerlijke wereld kunnen delen met anderen.

Dit project is ontwikkeld in KOOlab, het investeringsprogramma van KOO waar kunstdocenten tijd, ruimte en middelen krijgen om innovatieve ideeën voor kunstonderwijs te realiseren.

Benieuwd naar de mogelijkheden?