Dat kunst en techniek uitstekend samengaan, bewijst ons aanbod dat we samen met VR Learning Lab hebben ontwikkeld. Binnenkort bieden we lessen aan waarbij leerlingen worden uitgedaagd om zelf maker te zijn van hun eigen virtuele museum. 

We stellen onze nieuwe samenwerkingspartner graag even aan je voor. Natuurlijk vroegen we ze ook wat we ons precies moeten voorstellen bij zo’n les, welke vaardigheden je er ermee opdoet en hoe het bouwen van zo’n virtueel museum in z’n werk gaat.  

Wie zijn jullie?

Wij zijn VR Learning Lab. Wij doen eigenlijk twee dingen. We geven enerzijds training aan onderwijsprofessionals die VR (virtual reality) graag willen inzetten voor het geven van onderwijs. Zij komen bij ons met de vraag hoe ze het onderwijs praktischer kunnen maken en hoe ze de lesstof kunnen uitleggen met behulp van VR. Wij begeleiden ze hierin en bieden de tools om dit mogelijk te maken. Daarnaast geven we lessen op scholen waarbij de leerlingen zelf digitale makers worden. 

Wat is virtual reality nou eigenlijk precies?

VR is een gemaakte wereld. Dat wil niet per se zeggen dat het een fantasiewereld is die we zelf bedacht hebben. VR brengt ons bijvoorbeeld ook naar bestaande plekken op de wereld waar we anders niet zo makkelijk zouden komen, alleen is het wel een virtuele, dus gemaakte wereld. Je ervaart hem met een speciale 3D-bril op. 

“Je hoeft geen whizzkid of creatief wonder te zijn om iets te creëren.”

Hoe maak je zo’n virtuele wereld dan?

We werken met een softwarepakket. Met dat pakket kun je zelf een 3D-omgeving maken en door te programmeren kun je de omgeving als het ware tot leven brengen. 

Klinkt ingewikkeld…

We begeleiden de leerlingen natuurlijk bij het hele proces. Ze maken het met behulp van ons. Maar het softwarepakket is wel zo gemaakt dat het voor iedereen begrijpelijk is. Het softwarepakket bestaat uit verschillende bouwstenen waarmee je je eigen virtuele wereld kunt maken. Je hoeft geen whizzkid of creatief wonder te zijn om iets te creëren. Het is laagdrempelig en dat maakt het geschikt voor de groepen 6 en hoger. 

Leuk dat we gaan samenwerken. Wat gaan we precies doen?

We bieden nu al samen lessen game-design aan op scholen. Binnenkort starten we met lessen waarbij leerlingen de opdracht krijgen een 3D-museum te bouwen maar ook artistieke robots.

Wat moet ik me voorstellen bij een artistieke robot?

Een artistieke robot kan bijvoorbeeld tekenen, of hij reageert op de gebruiker/kijker en speelt een interactief spel. 

“VR biedt de leerlingen een ervaring, en ervaringen onthoud je beter.”

En het VR-museum?

Het museum koppelen we vaak aan een project van school of aan de andere vakken. Stel, een school wil haar leerlingen voor het vak geschiedenis van alles leren over de Tweede Wereldoorlog, dan kan een VR-museum over de oorlog een goed middel zijn voor leerlingen om zich de lesstof eigen te maken. De kinderen zoeken gebruiksvoorwerpen, documenten, foto’s en verhalen of andere zaken die ze in hun museum willen tonen. Hiervan maken ze een tentoonstelling, net zoals in een echt museum maar dan digitaal. Op deze manier leren ze er dus van alles over. Er kan ook een spelelement aan gekoppeld worden, bijvoorbeeld door quizvragen toe te voegen of er een escapespel van te maken. 

Wat is de toegevoegde waarde van VR in het onderwijs?

Het belangrijkste is dat je allemaal leerzame plekken naar het klaslokaal kunt halen. Daarmee maak je de lesstof minder abstract en bied je context aan de lesstof. Doordat de leerlingen zelf makers zijn, zijn ze ook emotioneel meer betrokken. Dit helpt in het leerproces. Het wordt allemaal realistischer. VR biedt de leerlingen bovendien een ervaring, en ervaringen onthoud je beter. Een excursie is natuurlijk nog leerzamer, maar dat is minder makkelijk te regelen.

Wat kunnen de leerlingen van VR leren?

Doordat de leerlingen makers worden ontwikkelen ze ontwerp- en programmeervaardigheden. Daarnaast worden ze aangemoedigd om na te denken over de toekomst, leren ze zich creatief te uiten en een verhaal te vertellen. 

Wat hebben VR en kunst met elkaar te maken?

Het is een nieuw medium waarmee je je kunt uitdrukken. Net als kunst is het een expressiemiddel. VR wordt trouwens ook door kunstenaars gebruikt. Ze staan dan met hun digitale kunstwerk op festivals en tentoonstellingen. Dus je kunt VR goed gebruiken voor het tonen van kunst.