Over de opdracht

In deze workshop zullen leerlingen de duistere kant van nepnieuws verkennen door zelf een nepbericht te creëren dat bijna niet van echt te onderscheiden is. Ze krijgen de opdracht om een nepkrantenartikel of redactioneel stuk te schrijven over een verzonnen gebeurtenis of controversieel onderwerp.

Door deze hands-on benadering zullen de leerlingen beter begrijpen hoe nepnieuws wordt geproduceerd en verspreid. Ze zullen leren over de verschillende technieken die worden gebruikt om de geloofwaardigheid van nepnieuws te versterken, zoals het gebruik van sensationele koppen, valse bronvermelding, en manipulatieve beeldvorming.

Na het creëren van hun nepnieuwsberichten is er de mogelijkheid om de leerlingen de artikelen aan elkaar te laten presenteren, waarbij ze moeten proberen om hun klasgenoten ervan te overtuigen dat hun nepnieuws echt is. Hierdoor worden ze geconfronteerd met de uitdagingen van het identificeren van nepnieuws en leren ze kritisch na te denken over de informatie die ze online tegenkomen.

Tijdens de nabespreking zal de nadruk liggen op het bespreken van de kenmerken van nepnieuws en het identificeren van strategieën om nepnieuws te herkennen en vermijden. Deze workshop biedt een interactieve en educatieve ervaring die leerlingen helpt om mediawijsheid te ontwikkelen en zich bewust te worden van de gevaren van nepnieuws in het digitale tijdperk.

Aanbod ook beschikbaar voor speciaal onderwijs (SO & VSO). Gezien de behoefte aan maatwerk in het speciaal onderwijs, adviseren wij u contact op te nemen voor een gepersonaliseerd voorstel.

Benieuwd naar de mogelijkheden?