Anita Buitelaar  

Coördinator Kunstonderwijs 

Als coördinator onderwijs stuur ik het team aan dat zich bezighoudt met kunstonderwijs op scholen. Samen zijn we verantwoordelijk voor de kunstlessen die aan leerlingen tot 18 jaar op Haagse scholen worden gegeven. Deze lessen kunnen ook op verzoek van de school buiten het schoolgebouw of na schooltijd plaatsvinden. KOO-breed zit ik in het MT (managementteam).

Waarom ben je bij KOO gaan werken? 

KOO had een vacature openstaan voor een combinatiebaan als projectleider muziek en projectleider docentencommunity. Ik werk zelf ook nog als ZZP-er en vind het essentieel dat je goed voor je ZZP-ers zorgt, hun expertise maximaal inzet en ze zakelijk ontzorgt: veel meer dan alleen een opdracht laten uitvoeren of ontwikkelen binnen de kaders die je ze geeft. Ik kreeg alle ruimte om nieuwe kaders en mogelijkheden te scheppen. Dat trok mij over de streep om bij KOO te gaan werken. Bovendien kon ik eveneens mijn onderwijservaring inzetten voor de scholen, waarbij ik een speciale voorliefde heb voor het speciaal onderwijs en het VMBO.

Wat vind je leuk/mooi aan je werk bij KOO? 

De afwisseling van mijn werkdagen vind ik heerlijk: strategisch, uitvoerend of nog met een paar scholen aan de slag om hen het meest passende kunstonderwijs te bieden met onze community. Er is zoveel expertise in huis, dat is echt genieten. Wat ik heel mooi vind is het feit dat KOO echt een enorm sterke community heeft die nu alle inhoudelijke ontwikkelingen uitvoert en hard groeit. Veel klanten blijven bij KOO hangen en waarderen onze manier van werken en het ontzorgen door middel van kwaliteit. Niets zo leuk om daaraan bij te dragen. Daarnaast is KOO heel creatief in omdenken: tijdens COVID-19 hadden we binnen twee weken een geheel nieuw online onderwijsprogramma gemaakt voor alle scholen en bleef zeer veel werk voor onze docenten behouden, waardoor het werk doorliep met tevreden scholen. Daar ben ik nog steeds enorm trots op!

Waarom vind jij het werk dat KOO doet belangrijk? 

De missie van KOO ondersteun ik volledig: toegang tot professioneel kunstonderwijs voor iedereen, vooral daar waar dat niet vanzelf gaat. Het zou niet moeten uitmaken op welke school je zit, wat je achtergrond is en vooral welke mogelijkheden in de maatschappij je hebt om jezelf te ontplooien. Toch is dit helaas maar al te vaak wél het geval. Dat ik door middel van kunstonderwijs kan bijdragen aan inclusie en het bieden van diversiteit passend bij het startpunt van de leerling vind ik een voorrecht.

Heb je gestudeerd? Zo ja, wat heb je gestudeerd? Of wat studeer je nu? 

Na de middelbare school heb ik in Rotterdam op het conservatorium Docent Muziek gestudeerd met als bijvak viool. Dat was een enorm brede opleiding met veel ruimte voor eigen accenten. Daarna heb ik een opleiding gevolgd voor onderzoek en management in het onderwijs en kreeg ik een jaar een onderzoeksbeurs om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van teacher leadership bij leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs. 

Waar houd je je buiten werk mee bezig?

Ik heb een grote voorliefde voor alles rondom jeugdorkesten, daar waar ik ooit mijn liefde voor muziekeducatie vond, en ik sta zelf ook nog voor de klas. Ik host regelmatig pubquizen of andere activiteiten en hou enorm van lekker koken. Daarnaast speel ik zelf nog graag in allerlei orkesten of producties als de agenda dat toelaat.

Wat is jouw (creatieve) talent? En waar ben je ontzettend slecht in? 

Ik ben goed met woorden: een gedicht, aubade, liedtekst of rijmen…dat staat zo op papier of ik schud het zo voor je uit mijn mouw. Ik ben heel slecht in boodschappen doen. Ik kan nooit kiezen uit alle opties. Lang leve online bestellen! Ook mijn richtingsgevoel is echt dramatisch. Ik verdwaal overal, zelfs met tomtom…