Kunstlessen in het speciaal onderwijs 

KOO-docent Ellen Endhoven geeft de naschoolse cursus beeldend aan kinderen uit het speciaal basisonderwijs. De naschoolse cursus is onderdeel van het traject Droomweg/GAAF dat KOO in samenwerking met Fonds Kind en Handicap heeft ontwikkeld. Tijdens de zogeheten Droomwegweek die in november plaatsvond, kregen de leerlingen allerlei workshops aangeboden op het gebied van kunst. Na de Droomwegweek konden de leerlingen zich opgeven voor een naschoolse cursus. Samen met hun schoolgenoten krijgen zij zo de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in de kunstdiscipline waar ze enthousiast over geworden zijn tijdens de workshopweek. Uiteindelijk werken de kinderen toe naar Festival GAAF! Tijdens dit festival kunnen ze hun talenten laten zien aan hun schoolgenoten, docenten en familieleden. Het doel van het gehele traject is om kinderen met een beperking op een laagdrempelige manier te stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Juist zij hebben het nodig om zo nu en dan eens flink te kunnen shinen. We vinden het belangrijk dat ze trots kunnen zijn op zichzelf en op wat ze hebben gemaakt en geleerd, vindt ook KOO-docent Ellen Endhoven die onlangs begon met de naschoolse cursus beeldend waarbij ze twee enthousiaste groepen leerlingen begeleidt. “Wij willen dat de kinderen hun talent leren ontdekken en waarderen. Daarnaast willen we meegeven dat het altijd tof wordt als je je best maar doet en dat je trots mag zijn op jezelf en het eindresultaat”. Hieronder lees je het interview met Ellen waarin zij onder andere vertelt over de inhoud van de cursus, de leerdoelen en de reacties tot nu toe.

Wat hebben jullie tijdens de 1e bijeenkomst gedaan?   

We maken een serie kunstwerken met als centraal thema ‘Wie ben ik’. Tenslotte maken kunstenaars ook vaak kunstwerken over zichzelf. Dit kan in de vorm van een zelfportret, maar ook door iets te maken dat iets zegt over bijvoorbeeld je familie, iets dat je leuk vindt of over je passie. Iedere week werken we aan een andere techniek. Tijdens de eerste bijeenkomst maakten de kinderen een zelfportret met oliekrijt en plakletters.

Wat waren de reacties van de deelnemers op deze bijeenkomst?  

Ze vonden het heel erg leuk om te doen! Het feit dat ze iets over zichzelf in hun werkje kwijt konden, vonden ze extra leuk.

Wat staat er nog op de planning voor de komende cursusdagen?  

We gaan nog met hout aan de slag en maken daarvan een reliëf, we maken een droomschilderij van pastel, een beeld van was waarmee de leerlingen uitdrukken wie ze willen zijn en een schilderij naar aanleiding van voorbeelden uit de streetart.

Welke (leer)doelen staan centraal bij de cursus Beeldend? 

Uitgangspunt van de cursus is dat iedereen talent heeft. De één is creatief in het verzinnen van iets, de ander kan netjes plakken en weer een ander kan na afloop goed vertellen wat en waarom hij/zij iets heeft gemaakt. Wij willen dat de kinderen dat talent leren ontdekken en waarderen. Daarnaast willen we meegeven dat het altijd tof wordt als je je best maar doet en dat je trots mag zijn op jezelf en het eindresultaat.

Waarom is het volgens jou zo belangrijk dat deze doelgroep kunstonderwijs aangeboden krijgt? En waarom is het goed dat dit op deze laagdrempelige manier gebeurt? 

Ik merk dat er heel veel maakplezier aanwezig is. Door dit kunstonderwijs zo laagdrempelig aan te bieden gaan kinderen shinen. Er zijn in het speciaal onderwijs veel kinderen met bijvoorbeeld faalangst of concentratieproblemen. Door de juiste begeleiding te bieden, maken ze in een uur tijd iets wat ze nog nooit eerder hebben gemaakt en wat ze misschien zelfs ook niet voor mogelijk hielden! Dat geeft het zelfvertrouwen natuurlijk een flinke boost.

Wat geeft jou energie of voldoening ten aanzien van het werken met deze kinderen?  

Zij verzinnen dingen en leggen verbanden waar menig professioneel kunstenaar jaloers op kan zijn. Dat is heel mooi om te zien en dat geeft me energie.